مراقبت های بعد از جراحی بینی + دکتر سلمان شاکری

فهرست مطالب

مراقبت های بعد از جراحی بینی جزء مهم ترین مراحل جراحی زیبایی بینی در شیراز می باشد که فرد برای به دست آوردن نتیجه ایده آل بهتر است آن ها را بداند و رعایت کند. علاوه بر جراح بینی ، یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی نتیجه جراحی زیبایی بینی رعایت نکات و مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی می باشد ؛ از این رو در این مقاله به مهم ترین نکات پس از جراحی رینوپلاستی بینی اشاره شده است تا بیماران در دوره نقاهت عمل بینی با مشکل رو به رو نشوند.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر سلمان شاکری

رعایت نکاتی که بعد از جراحی بینی ضروری است ؟

مراقبت های بعد از جراحی بینی به شرح ذیل می باشد :

  • معمولا به بیمارانی که جراحی زیبایی بینی انجام داده اند توصیه می شود تا 4 ساعت بعد از جراحی چیزی میل نکنند چرا که اثر داروهای بیهوشی به طور کامل رفع نشده و ممکن است فرد دچار حالت تهوع و استفراغ شود.
  • بیمار پس از گذشت 4 ساعت از جراحی راینوپلاستی بینی می تواند تغذیه را با نوشیدن یک آبمیوه آغاز کند.
  • روز اول بعد از جراحی بینی را بهتر استراحت کنید و هنگام دراز کشیدن دو بالش زیر سر خود قرار دهید تا تورم ناشی از عمل بینی کاهش یابد.
  • داروهایی را که بهترین جراح بینی شیراز برای تان تجویز نموده است به طور مرتب استفاده کنید.
  • تا یک هفته بعد از جراحی زیبایی بینی در شیراز از انجام فعالیت های سنگین ورزشی خودداری نمایید.
  • تا دو هفته بعد از عمل زیبایی بینی از داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین و آسپرین ، الکل و دخانیات استفاده نکنید چرا که در روند بهبودی اختلال ایجاد می کند.
  • تا مدتی از خوردن مواد غذایی سفت مانند ذرت ، ته دیگ ، سیب که نیاز به جویدن زیاد دارد، پرهیز نمایید.
  • تا مدتی بعد از جراحی رینوپلاستی بینی از انجام حرکات شدید صورت مانند گریه کردن و خندیدن پرهیز کنید.
  • از فعالیت های اجتماعی مانند زیاد صحبت کردن خودداری کنید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی به توصیه دکتر شاکری

  • تا دو ماه بعد از جراحی رینوپلاستی از زدن عینک پرهیز کنید.
  • بعد از عمل جراحی زیبایی بینی مراقب باشید تا ضربه ای به بینی شما وارد نشود.
  • تا دو ماه بعد از عمل زیبایی بینی از رفتن به استخر و سونا خودداری کنید.
  • از مسواک نرم برای مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن داخل بینی وسیله ای را وارد بینی نکنید.
  • تغذیه بعد از عمل بینی را رعایت نمایید.
  • بینی خود را به طور مرتب با محلول های مخصوص شستشو یا آب بشویید تا دچار عفونت نشوید. این یکی از نکات قابل توجه در مراقبت های بعد از جراحی بینی است.
  • مراقبت باشید تا گچ بینی خیس نشود و پس از یک هفته برای برداشتن آن به جراح بینی مراجعه کنید.
  • جراح زیبایی بینی به کسانی که عمل زیبایی بینی انجام داده اند ، توصیه می کند تا مدتی بعد از عمل زیبایی بینی با دهان باز عطسه و سرفه کنند ؛ چرا که عطسه و سرفه کردن با دهان بسته ، سبب وارد شدن فشار به بینی می شود.

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر سلمان شاکری

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام داده اند ، تا مدتی بعد از عمل بینی از خوابیدن بر روی شکم و پهلو به منظور وارد نشدن فشار به بینی منع می شوند و باید به طور طاق باز بخوابند. لازم به تذکر است که قرار دادن دو بالش در زیر سر و ساختن زاویه 30 درجه در حین استراحت و خواب ، کمک شایانی به کاهش تورم و کبودی بیماران ناشی از جراحی بینی می کند.

استحمام بعد از عمل بینی

کسانی که جراحی زیبایی بینی انجام داده اند ، تا مدتی بعد از عمل زیبایی بینی اجازه شستن سر خود را ندارند ؛ چرا که گچ بینی آن ها به هیچ وجه نباید خیس بشود ، اما شستن گردن به پایین ایرادی ندارد ؛ بهتر است بیماران بهترین زمان جهت استحمام را از جراح زیبایی بینی خود جویا شوند.

تورم و کبودی بعد از جراحی بینی

یکی از دغدغه های اصلی افراد بعد از عمل زیبایی بینی در رابطه با کبودی ها و زمان بهبودی آن ها است. کبودی هایی که در نواحی اطراف چشم و گونه ها ایجاد می شود کاملا طبیعی بوده و نیازی به نگرانی ندارد. معمولا در طی 3 روز اولیه بعد از جراحی میزان کبودی ها به بیشترین حد خود رسیده و بعد از آن به مرور از میزان کبودی ها کاسته شده و در نهایت از بین خواهد رفت. علت کبودی ها به دلیل ایجاد تغییراتی است که در بافت های بینی و استخوان ها ایجاد می شود.

برای کنترل کبودی ها و جلوگیری از شدت یافتن آن توصیه می شود حتما از کمپرس سرد در 72 ساعت اولیه بعد از جراحی به صورت مرتب استفاده نمایید. به این ترتیب که برای هر یک ساعت 15 دقیقه کمپرس را روی نواحی گونه ها و اطراف چشم خود قرار دهید. از طرفی نحوه خوابیدن شما در کاهش کبودی ها تاثیر بسزایی دارد. از این رو توصیه می شود به پشت دراز بکشید و چند بالش زیر سر خود قرار دهید تا جایی که شانه ها و سر شما از سایر نقاط بدن بالاتر قرار گرفته و زاویه ای 45 درجه تشکیل شود. سپس به همین صورت در دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی استراحت نمایید.

فعالیت های ورزشی بعد از جراحی بینی

در رابطه با این پرسش که چه زمانی می توان ورزش کردن را شروع کرد باید بدانید که در دو هفته اول بعد از رینوپلاستی بهتر است در رابطه با فعالیت های شدید بدنی احتیاط شود. به همین دلیل شما تنها مجاز به پیاده روی در زمان های کوتاه و به صورت آرام هستید. بعد از گذشت دو هفته می توانید فعالیت های خود را افزایش دهید اما باید دقت کنید از انجام حرکاتی که با خم کردن سر و ایجاد فشار زیاد روی بدن و افزایش ضربان قلب همراه است خودداری کنید. شروع ورزش کردن با رشته ورزشی ارتباط مستقیم دارد و بهتر است در این خصوص با جراح بینی شیراز مشورت نمایید.

آخرین مقالات پزشکی
اشتراک گذاری
دکتر سلمان شاکری - dr-shakeri.com
دکتر سلمان شاکری

دکتر سلمان شاکری متخصص و جراح فک و صورت ، دارای بورد تخصصی جراحی پلاستیک بینی و صورت ، با استفاده از پیشرفته ترین و بروز ترین تکنیک های جراحی بینی و انجام بیش از 8000  جراحی موفق سبب کسب رضایت مراجعین و افزایش عمل های زیبایی با عملکردی فوق العاده شده است.

نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا