پولیپ بینی چیست ؟

پولیپ بینی ، توده های غیر سرطانی بوده که در اثر عوامل گوناگونی ؛ همانند التهابات ناشی از آسم ، عفونت ، آلرژی و از این قبیل موارد در اندازه های متفاوت ، درون حفره های بینی یا سینوس ها ایجاد شده و رشد می کند ؛ در صورت بزرگ شدن ، می تواند منجر به اختلال در تنفس شود ؛ پوليپ بيني ، می تواند هر دو حفره بینی را درگیر کرده یا در یکی از آن ها بروز یابد. جراحی پولیپ های بینی یکی از موارد جراحی درمانی بینی می باشد.

پولیپ بینی

لازم به ذکر است که امکان بروز پوليپ بيني ، در هر سن و در هر فرد امکان پذیر است ؛ اما در میان افراد میانسال ، بسیار شایع می باشد.

علائم پولیپ بینی

از مشکلاتی که در اثر پوليپ بيني ، رخ می دهد ، باید به مواردی ؛ همچون اختلال در تنفس ( تنفس با دهان ) ، خر و پف ، آبریزش مداوم بینی ، از دست دادن حس بویایی ، کاهش حس چشایی ، احساس درد در نواحی سر و صورت ، صدای تو دماغی و غیره اشاره کنیم.

عوارض پولیپ بینی چیست ؟

عدم درمان پولیپ های بینی ، می تواند موجب بروز عوارض جبران ناپذیری شود که در ذیل ، به برخی از آن ها اشاره شده است.

• بیماری های قلبی
  • بیماری ریوی
  • عفونت های مکرر
  • آلرژی
  • حساسیت
  • و از این قبیل موارد

چگونگی تشخیص پولیپ بینی

پزشک ، با مطرح کردن سوالاتی در رابطه با علائم و همچنین ، معاینات بالینی عمومی ، وجود پولیپ های بینی را تشخیص می دهد ؛ در ادامه ، به برخی از آزمایشاتی که بدین منظور انجام می گیرد ، اشاره شده است.

• آندوسکوپی بینی

پزشک ، از طریق لوله ای باریک که بر یک سر آن ، دوربین تعبیه شده است ؛ درون بینی را مشاهده و مورد معاینه قرار می دهند.

• عکس برداری

عکس های گرفته شده ، تاثیر به سزایی در مشخص کردن ناحیه و سایز پولیپ های بینی دارد و علاوه بر آن ، پزشک از این طریق می تواند هر عامل مسدود کننده بینی را تشخیص دهد.

• آزمایشات تشخیص آلرژی

این آزمایشات به منظور ، تعیین التهاب ناشی از آلرژی انجام می گیرد.

• آزمایش فیبروزهای کیستیک

فیبروز کیستیک ، بیماری ارثی است که بر روی غدد تولید کننده مخاط ، بزاق ، اشک ، آنزیم های گوارشی و غیره تاثیر می گذارد ؛ این آزمایش ممکن است برای کودکان مبتلا به پولیپ های بینی تجویز شود.

• آزمایش خون

درمان پولیپ بینی

معمولا در ابتدا ، پزشک درمان دارویی را پیشنهاد می دهد ؛ با این روش درمانی ، حتی می توان پولیپ های بزرگ را کوچک کرده و در نهایت از بین برد ؛ در مواقعی که درمان دارویی ، منجر به رفع پوليپ بيني نگردد ، متخصص گوش و حلق و بینی انجام جراحی ، را پیشنهاد می دهد.

یکی از نکات بسیار مهم در این باره می باشد که در هر زمان ، امکان رشد مجدد پولیپ وجود داشته و درمان ، از رشد مجدد آن جلوگیری نمی کند.

جراحی پولیپ های بینی

اگر پولیپ های بینی با دارو درمانی از بین نروند ، برای برداشتن پولیپ ها و رفع مشکلات سینوس ها ، از روش های جراحی استفاده می شود. برای برداشتن پولیپ های کوچکتر از روش جراحی پولیپکتومی ، و برای از بین بردن پولیپ های بزرگتر و عمیق تر ، از جراحی آندوسکوپی سینوس استفاده می شود.

در روش جراحی با توجه به وضعیت سلامت بیمار و نظر پزشک ، بیهوشی بر روی بیمار با یکی از روش های ، بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی صورت می گیرد.

سپس با توجه به اندازه پولیپ ها ، عمل جراحی به یکی از روش های زیر انجام می شود :

برداشتن پولیپ های بینی با روش پولیپکتومی

یکی از روش های رایج جراحی پولیپ های بینی می باشد. پولیپکتومی یک روش جراحی سرپایی می باشد ، و پزشک برای برداشتن پولیپ های بینی ، دستگاه مکش کوچکی را وارد بینی می کند ، و به کمک آن پولیپ های بینی را خارج می سازد.

جراحی پولیپ های بینی با روش جراحی آندوسکوپی سینوس

این روش در برداشتن پولیپ های بینی با اندازه بزرگتر ، استفاده می شود. در این روش ، جراحی به کمک لوله نازکی که در انتها مجهز به دوربین و چراغ است ، انجام می شود و پزشک به کمک این وسیله و وارد کردن آن به بینی ، محل دقیق پولیپ ها را شناسایی کرده ، و اقدام به خارج سازی آن ها می کند.

ممکن است پزشک در طول جراحی ، دهانه ی سینوس ها منتهی به مسیر های بینی را ، به کمک ابزار جراحی بزرگتر کند.

مدت زمان جراحی ، با توجه به تعداد و اندازه پولیپ ها و روش جراحی استفاده شده ، متفاوت است. بعد از اتمام جراحی ، برای کاهش التهاب بینی و جلوگیری از بازگشت پولیپ های بینی ، در داخل مسیر های بینی ، از آب نمک یا اسپری بینی برای شستشو ، استفاده می شود.

پولیپ بینی

هزینه عمل پولیپ بینی

هزینه عمل پوليپ بيني ، بسته به پارامترهای بسیار گوناگونی در هر فرد متغیر بوده و توسط جراح بینی ، مشخص می گردد ؛ بنابراین جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره به متخصص گوش و حلق و بینی ، مراجعه کرده و تحت معاینه قرار بگیرید .

آیا بیمه هزینه عمل پولیپ را تحت پوشش قرار می دهد ؟

از آنجایی جراحی پولیپ های بینی در دسته عمل های درمانی قرار می گیرد ؛ بیمه ، هزینه آن را متقبل می شود ؛ با این حال بهتر است از شرکت بیمه مورد نظر خود پرس و جو نمایید.

Visit Us On TwitterVisit Us On Instagram