پولیپ بینی چیست ؟

پولیپ بینی ، توده های غیر سرطانی بوده که در اثر عوامل گوناگونی ؛ همانند التهابات ناشی از آسم ، عفونت ، آلرژی و از این قبیل موارد در اندازه های متفاوت ، درون حفره های بینی یا سینوس ها ایجاد شده و رشد می کند ؛ در صورت بزرگ شدن ، می تواند منجر به اختلال در تنفس شود ؛ پوليپ بيني ، می تواند هر دو حفره بینی را درگیر کرده یا در یکی از آن ها بروز یابد.( جراح بینی شیراز )

لازم به ذکر است که امکان بروز پوليپ بيني ، در هر سن و در هر فرد امکان پذیر است ؛ اما در میان افراد میانسال ، بسیار شایع می باشد.

علائم پولیپ بینی

از مشکلاتی که در اثر پوليپ بيني ، رخ می دهد ، باید به مواردی ؛ همچون اختلال در تنفس ( تنفس با دهان ) ، خر و پف ، آبریزش مداوم بینی ، از دست دادن حس بویایی ، کاهش حس چشایی ، احساس درد در نواحی سر و صورت ، صدای تو دماغی و غیره اشاره کنیم.

پولیپ بینی

عوارض پولیپ بینی چیست ؟

عدم درمان پولیپ بینی ، می تواند موجب بروز عوارض جبران ناپذیری شود که در ذیل ، به برخی از آن ها اشاره شده است.

• بیماری های قلبی
  • بیماری ریوی
  • عفونت های مکرر
  • آلرژی
  • حساسیت
  • و از این قبیل موارد

چونگی تشخیص پولیپ بینی

پزشک ، با مطرح کردن سوالاتی در رابطه با علائم و همچنین ، معاینات بالینی عمومی ، وجود پولیپ بینی را تشخیص می دهد ؛ در ادامه ، به برخی از آزمایشاتی که بدین منظور انجام می گیرد ، اشاره شده است.

• آندوسکوپی بینی

پزشک ، از طریق لوله ای باریک که بر یک سر آن ، دوربین تعبیه شده است ؛ درون بینی را مشاهده و مورد معاینه قرار می دهند.

• عکس برداری

عکس های گرفته شده ، تاثیر به سزایی در مشخص کردن ناحیه و سایز پولیپ بینی دارد و علاوه بر آن ، پزشک از این طریق می تواند هر عامل مسدود کننده بینی را تشخیص دهد.

• آزمایشات تشخیص آلرژی

این آزمایشات به منظور ، تعیین التهاب ناشی از آلرژی انجام می گیرد.

• آزمایش فیبروزهای کیستیک

فیبروز کیستیک ، بیماری ارثی است که بر روی غدد تولید کننده مخاط ، بزاق ، اشک ، آنزیم های گوارشی و غیره تاثیر می گذارد ؛ این آزمایش ممکن است برای کودکان مبتلا به پولیپ بینی تجویز شود.

• آزمایش خون

درمان پولیپ بینی

معمولا در ابتدا ، پزشک درمان دارویی را پیشنهاد می دهد ؛ با این روش درمانی ، حتی می توان پولیپ های بزرگ را کوچک کرده و در نهایت از بین برد ؛ در مواقعی که درمان دارویی ، منجر به رفع پوليپ بيني نگردد ، متخصص گوش و حلق و بینی انجام جراحی ، را پیشنهاد می دهد.

یکی از نکات بسیار مهم در این باره می باشد که در هر زمان ، امکان رشد مجدد پولیپ وجود داشته و درمان ، از رشد مجدد آن جلوگیری نمی کند.

هزینه عمل پولیپ بینی

هزینه عمل پوليپ بيني ، بسته به پارامترهای بسیار گوناگونی در هر فرد متغیر بوده و توسط جراح بینی ، مشخص می گردد ؛ بنابراین جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره به متخصص گوش و حلق و بینی ، مراجعه کرده و تحت معاینه قرار بگیرید .

آیا بیمه هزینه عمل پولیپ بینی را تحت پوشش قرار می دهد ؟

از آنجایی جراحی پولیپ بینی در دسته عمل های درمانی قرار می گیرد ؛ بیمه ، هزینه آن را متقبل می شود ؛ با این حال بهتر است از شرکت بیمه مورد نظر خود پرس و جو نمایید.

Visit Us On TwitterVisit Us On Instagram